Efter att ESP-lampan hade lyst ett par veckor kändes som att det var dags att kolla upp vad som var fel. Trodde att det enbart skulle vara att någon säkring hade gått. Men så enkelt var det förstås inte.
Efter att ha lämnat in bilen på kontroll hos Sätra Motorcenter s¨fick jag reda på att det var Hydraulikblocket som behövde bytas. Okej, det säger mig typ ingenting och frågor hur mycket det skulle kosta. Allt, som allt med arbetet svarar killen jag pratar med så går det på ungefär 15000 kr.
15000 kr!!!
Helvete, köpte ju en ny bil för att slippa den här typen av utgifter. Nåja, ringde till Trugg Hansa där jag har min peugeotförsäkring och pratade med dom. Som tur var är det här något som försäkringen täckte så av dom 15000 kronorna blev det enbart en självrisk på 1500 kronor att betala. Men jag tycker det ändå är surt. Köper man en ny bil som sedan används ganska sparsamt borde inte saker gå sönder så lätt.
Nu kostnade det hela "bara" 1500 kr men det är helt klart pengar det också. Nåja, får väll vara glad för att det inte blev värre.
Hanteringen hos Sätra Motorcenter gick bra och jag fick tillbaka bilen några dagar senare efter jag lämnade in den. Inga problem där, eftersom jag har ett litet tillägg i bilförsäkringen som erbjuder 100 kr per dag som bilen står på verkstad blev det i alla fall 300 kr i retur så total kostnad landade på 1200 kr.
Men ändå, tycker fortfarande att en ny bil ska hålla utan problem första fem åren åtminstone. Kanske har jag orimliga krav men det är ändå vad jag tycker! :)
Lägg till ny kommentar