Försäkra dina prylar?

Funderar du på att köpa en ny tv eller dator? Eller varför inte en barnvagn? Oavsett vad du går och funderar på att köpa kan jag nästan lova dig att du kommer att erbjudas en tilläggsförsäkring som ska skydda dig mot allt från att din produkt blir stulen till att du slinter med motorsågen och råkar dela dina nya fina tv i två delar.

Men hur är det egentligen när det gäller försäkringar? Lönar det sig verkligen att köpa en försäkring för ett par hundralappar varje gång. Det korta svaret är enklast, nej det lönar sig sällan!

För det första, om din produkt skulle gå sönder har du redan ett grundläggande skydd i konsumentköplagen. Dessutom skyddar ofta även din hemförsäkring dig till viss del. På så sätt är du skyddad redan dubbelt upp. Produktförsäkringen som säljaren erbjuder är egentligen bara ett sätt för butiken att få mer betalt för samma sak. Du betalar med andra ord för ingenting!

Ett annat sätt att se på saken är att titta lite tillbaka, hur många produkter har du köpt de senaste tio åren där du behövt utnyttja en extra produktförsäkring? Inte så många va? Tillhör du den lite mer nojiga typen kan du öppna upp ett extra sparkonto där du sätter in försäkringsbeloppet varje gång en säljare försöka lura på dig en produktförsäkring. Jag kan lova dig att efter tio år ligger det betydligt mer pengar på det där kontot än vad du skulle få ut av alla dina onödiga försäkringar på prylar.

Däremot kan vissa saker vara värt att tänka på, om din nya tv går sönder inom sex månader räknas det som att felet fanns i tv när du köpte den. Går den sönder därefter måste däremot du påvisa att felet fanns i tv:n i samband med köpet. Kanske inte alltid så lätt. Men oftast är det så, har inte din tv gått sönder de första sex månaderna så är det troligen inget fel på den och den bör då hålla i alla fall en tio år eller mer. Åter igen, så ofta går saker inte sönder av sig själva...

Skulle du hamna i tvist kan du alltid lämna ett klagomål till Allmänna reklamationsnämnden, ARN. Hos ARN kommer tvisten att avgöras och därefter lämnar ARN en rekommendation på hur din tvist skall lösas. Kan vara värt att tänka på att en del bolag vägrar att följa rekommendationerna från ARN i och med att det inte är lag. Exempel på ett sådant bolag är Ryanair som i regel aldrig ger ersättning för något!

Kommentera gärna den här artikeln med dina erfarenheter från, i mitt tycke, onödiga tilläggsförsäkringar.

Lägg till ny kommentar